Kvällsmål

Det blev en torftig middag ikväll (läs: chorizo från korvmojen), så jag passar på att fylla på lite extra innan sovdags. I botten gömmer sig tinade hallon och kesella, toppat med tärnad melon, hasselnötter, kakaonibs och kokosflingor. Mums!

Annonser
Publicerat i kost | Lämna en kommentar

Vilovecka?

…eller Allt är relativt

Förra veckan var min plan att träna fem dagar, och vila två. Löpning två dagar, cykling två dagar, och styrka en dag. I verkligheten blev det inte riktigt så – av olika anledningar så blev båda löprundorna inställda. Därmed har jag gått och tänkt att jag tog nån slags vilovecka… Jag tränade ju ”bara” tre gånger, och hade hela fyra vilodagar! Sjukt slappt, eller? Eh, nej, reality check… I verkligheten cyklade jag totalt 16 mil – sex mil på tisdagen och tio på lördagen. Mer än jag cyklat sammanlagt under de två tidigare veckorna. Dessutom landade den totala träningstiden på 489 minuter – att jämföra med runt 300 minuter som jag vanligtvis kommer upp i.

Så ja, jag slarvade med löpningen, men vilovecka var det definitivt inte. Det är så lätt att höja sina gränser, bli hemmablind, och fokusera på det man inte gör istället för det som faktiskt blir av!

Publicerat i planering, träning | Lämna en kommentar

Tio mil motvind

Gårdagens cykling. Jag skulle ljuga om jag sa att det var fantastiskt – snarare var det ganska kämpigt. Benen var trötta redan från början, så varje uppförsbacke var en utmaning. Ändå var det ingenting mot den motvind som mötte oss under turens andra halva. Väderprognosen hade sagt lätt kuling, och de vindbyar som kom var inte att leka med… Stundtals fick jag nästan klamra mig fast i styret för att inte flyga av vägen.

Turen gick via Täby, ut över Vaxholm, med färja över till Rindö och vidare till Värmdö, för att sen rulla in mot stan igen. Kul med omväxling till Färingsö-rundan, och att åka båt känns alltid lite pittoreskt på något sätt. Däremot var det ganska stora vägar med mycket trafik, så det blir ingen ny favoritrunda direkt. Tio mil i benen blev det åtminstone, och väl hemma var jag sjukt glad att jag hade förberett med matlåda i kylen och glass i frysen! Horisontalläge i soffan på det, och sen sov jag gott!

Roger och Martin poserar snyggt på färjan…

…och jag vill ju inte vara sämre!

Cykeldatorn slog precis över 100 km-gränsen. Något av en glädjemätare dock, GPS-klockan visade nån km mindre.

Publicerat i spinning/cykling, träning | 1 kommentar

6 till 42

Månader, alltså. Och kilometer. Sex månader kvar till New York marathon, och jag börjar inse att jag snart ska löpträna för ett marathon. Efter Vätternrundan gäller fullt fokus på löpningen – dvs (åtminstone) tre gånger i veckan, och strukturerat, med kvalitetspass, gärna efter ett träningsschema.

Det pirrar lite i magen när jag tänker på det. Jag vet mycket väl att jag klarar av hård träning, att jag kan träna upp mig i olika träningsformer, har pannben och sådär – men just löpningen. Jag och löpningen har ju sen länge ett lite komplicerat förhållande, och all löpträning tidigare har mest gått ut på att komma upp i någon slags grundnivå. Mer som ett komplement till annan träning. Plötsligt är löpningen fokus, och att banga på ett lopp på andra sidan jorden är inte riktigt ett alternativ, så nu gäller det verkligen.

Det blir spännande! Men lite läskigt… Jag smygstartade igår med att ställa in mitt planerade löppass och istället äta mackor till middag och titta på Gossip Girl. Kanske måste jobba lite på den där fokus-biten…

| 2 kommentarer

Den här bloggposten vaccinerar 95 barn

Foto: © UNICEF/Asselin

 Just nu söker UNICEF en hälsospecialist till konfliktområden i Afghanistan. I tjänsten ingår bland annat att massvaccinera miljontals barn mot stelkramp, polio och mässling.

Jag skulle gärna ta mig an uppdraget, men eftersom jag inte kommer loss så publicerar jag den här bloggposten istället. Då vaccinerar jag nämligen 95 barn runtom i världen mot stelkramp tillsammans med Apotek Hjärtat. Det är också bra.

Jag är med UNICEF i kampen för varenda unge. Vill du också vara med och förändra barns liv? Bli Världsförälder här: unicef.se/bli-varldsforalder. För 100 kronor i månaden är du med och ser  till att barn över hela världen får vaccin, medicin, rent vatten och utbildning.

Har du en blogg och vill vaccinera ytterligare 95 barn? För varje bloggare som publicerar den här bloggposten mellan 16 april och 13 maj så skänker Apotek Hjärtat 95 stelkrampsvaccin. Läs mer och hämta bloggmaterial på unicef.se/sprid-budskapet/bloggkampanj

| 1 kommentar

Prylmåndag

Sjukt mycket nya, fina prylar idag!

Köpte mig ett laptopfodral.

…och ett fint halsband, med den mycket lämpliga texten Power.

 

Nya, grymt sköna underställströjorna trillade in i brevlådan. Extra långa i ryggen, vilket blir skönt på cykeln!

Dessutom lyckades jag vinna en bok hos Kristina – Bli en bättre löpare av Malin Ewerlöf och Kenneth Gysing.

Mycket materialistisk måndag, men även mycket bra. Yay!

Publicerat i blandat, träningskläder, träningsprylar | Lämna en kommentar

Vasaloppsbrunch

Äter brunch och tittar på Vasalopps-sändningen. Vi sitter och kommenterar teknik, varvat med att skrika ”där har jag åkt!”, ”där var jag trött!” och ”där ramlade jag!”. Lite sjukt att det bara är en vecka sen vi åkte i samma spår, men den här söndagen känns betydligt behagligare…

Publicerat i aktuellt, längdskidor | 1 kommentar