Kettlebells – love at first sight

Jag hade ju ganska höga förväntningar på kettlebells-passet redan innan, men de infriades med råge allihopa. Det var sjukt kul, och sjukt jobbigt, och under stretchen låg jag bara och flinade nöjt rakt upp i taket. Imorgon kommer jag däremot antagligen inte kunna röra på mig, eftersom kroppen mest darrar så fort den behöver göra nåt annat än ligga i en totalt avslappnad hög. Jag vet inte om alla pass har samma upplägg, men vi körde i alla fall som små serier av övningar – typ tio swings, tolv marklyft, sex armhävningar – och sen upprepade vi dem ett antal varv. Sen byttes det till en ny serie övningar, och så körde vi dem ett par varv osv. Jag minns inte alla övningar, men det var bl a swings, raka marklyft, axelpressar, benböj, sumo-benböj, sträckbänk, båten med rotation, armhävningar med ena handen på en kettlebell, plankan med benrotation och säkert en del som jag glömt. Enligt rekommendation från instruktören tog jag en 6kg och en 8kg-vikt, och det var nog ganska lagom. Jag använde den lättare vikten mycket, eftersom jag inte riktigt hade koll på tekniken och hellre ville göra rätt än lyfta så tungt som möjligt. Skulle jag testa fler gånger skulle jag nog däremot höja lite. Sen är jag tacksam för de tre killar som stod längst fram och tog i och grymtade högt… De satte på nåt vis jobbighetsnivån lite, och mot slutet har jag en känsla av att jag själv grymtade en del jag med…

Men… vad ska jag göra nu, jag kan ju inte köpa ett kort på Balance bara för att få gå på kettlebells-passen. SATS, när börjar ni med kettlebells? Snart, pretty please?

Det här inlägget postades i kettlebells, provapå. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kettlebells – love at first sight

  1. Ping: Mer bålstabilitet « Egen svett luktar bäst

  2. Ping: Balance, omgång två « Egen svett luktar bäst

  3. Ping: Måndagkväll på Balance « Egen svett luktar bäst

  4. Ping: Återblick 2009 « Egen svett luktar bäst

Kommentera

