Bra pulsspinning, dålig instruktör

Eller får man säga dålig? Hon var inte alls min typ i alla fall, och jag kommer inte gå på fler av hennes pass. Hon gav ingen som helst guidning över hur passet skulle se ut eller hur upplägget var, och det ogillar jag. Jag vill t ex veta om en låt är den sista innan återhämtning eller om jag ska pressa upp pulsen lite till sen. Jag vill veta vad som väntar efter återhämtningen, hur högt jag ska upp då. Hur många låtar som är kvar, hur många sekunder vi ska stå, jag vill bli förvarnad om att vi ska köra jumps. Inget sånt fick vi veta, och då känner jag mig alltid lite vilsen.

Dessutom vill jag hitta fokus när jag tränar. Visst får instruktören mer än gärna peppa och påminna om tekniken, men när uppvärmningen är slut och passet dragit igång vill jag inte bli störd av långa utläggningar och diskussioner med deltagarna om varför man ska ta hjälp av pulsen eller varför man lätt drar upp axlarna när man cyklar. Nä, hon var inte för mig, helt enkelt.

Trots omständigheterna fick jag i alla fall till ett bra pass! Min puls åkte lite jojo och jag låg ofta över angiven pulsnivå, men huvudsaken är att jag körde hårt och att jag var totalt slut när det var klart. Det är ju det som är så fint med spinningen – jag vet ingen annan träningsform där jag kan ta ut mig lika hårt på samma sätt. Och hård träning är bra träning!

Det här inlägget postades i spinning/cykling, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

