Polar STAR träningsprogram

Med den pulsklocka jag köpte finns en funktion för att skapa ett personligt träningsprogram. Programmet baseras – förutom ålder, vikt etc – på ett ”konditionstest” (där man i princip mäter vilopuls), hur mycket man anger att man tränar, och huruvida man vill förbättra eller maxa sin form. Utifrån detta får man angivelser över hur mycket man, per vecka, ska träna i olika pulszoner. Förra veckan, som var den första veckan jag använde klockan, hade jag inte aktiverat programmet utan körde bara som jag kände för. Eftersom jag var ledig blev det ett par promenader extra, men i övrigt skulle jag säga att jag tränat ganska ”normalt” för att vara mig. Igår aktiverade jag programmet, och kunde jämföra hur jag låg till:

Zon 1 (60-69%) :166% (2 h 13 min) uppnått

Zon 2 (70-79%): 62% (1 h 22 min) uppnått

Zon 3 (80-95%): 208% (53 min) uppnått

Totalt hade jag tränat 4 h 52 min, jämfört med 3 h 55 min som var mitt mål. Generellt sett så har jag alltså tränat mer än tillräckligt, men borde ha fördelat intensiteten annorlunda. Enligt programmet ska lite drygt hälften av min träning ligga i zon 2, och bara 25 minuter i zon 3. Den här veckan ska jag försöka följa det och anpassa min träning, så om en vecka blir det upp till bevis…!

(Vill man läsa mer om pulsträning i allmänhet och Polars träningsprogram i synnerhet, så rekommenderar jag Miss Agdas blogg)

Det här inlägget postades i pulsträning, träningsprylar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Polar STAR träningsprogram

  1. Ping: Tillfälligt avbrott pga halsont « Egen svett luktar bäst

  2. Ping: Fortsatt vila, men mindre ont « Egen svett luktar bäst

  3. Ping: Iskall minutjakt « Egen svett luktar bäst

Kommentera

