Alternativ träning

I väntan på att min fot ska tåla belastning så funderar jag över vad jag kan träna under tiden. Så länge jag behöver kryckor för att ta mig fram blir det total vila, men det blir nog inte så länge ändå. Redan nu märker jag att det blivit bättre, och med hjälp av smärtstillande tabletter klarar jag att ta mig fram hjälpligt.

Att gå och simma är ju väldigt skonsamt för kroppen, så eventuellt blir det till att besöka en simhall i helgen. Kanske ska jag till och med försöka mig på Miss Agdas alternativträning då – dvs vattenlöpning. Annars kan jag tänka mig att gå till gymmet och köra ett pass för överkroppen också. Tar jag mig bara dit så kan jag ju fokusera på övningar där jag sitter eller ligger ner, så slipper foten bli ansträngd. Jag har även hört av flera att cykling kan vara bra att börja med – då tvingas man använda foten, men utan att den behöver bära upp hela kroppstyngden. Det kan alltså stärka upp foten innan man kan börja promenera och, i sinom tid, springa. När vristen blir ännu lite starkare kommer jag nog dessutom försöka använda mig av den balansplatta som ofta finns på gymmen. Perfekt för att stå och balansera lite på ett ben, och få använda alla små stabiliseringsmuskler som säkert blivit svaga nu.

Synd bara att det jag närmast i tid hade planerat att variera min träning med, var att gå på ett step-pass. Det lär dröja tills det blir av, om vi säger så…

Det här inlägget postades i skada/rehab. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Alternativ träning

  1. Miss Agda skriver:

    Jag kan verkligen rekommendera vattenlöpning!

Kommentera

