Torsdagscore – Sats vs World Class

I torsdags var det dags för core – som vanligt, kan man nästan säga vid det här laget. Torsdagscore i Kista bjuder på två alternativ, antingen på World Class eller på Sats. På World Class kan alla mina kollegor träna gratis, och därför blir det tyvärr oftast att vi går dit. Tyvärr, säger jag, eftersom jag verkligen tycker deras pass är rätt dåligt. På Sats är det lite kreativt, det är balansövningar, och ibland lite märkliga övningar som man först kanske inte riktigt förstår varför man gör på ett corepass. Sen inser man att om man spänner magen under tiden, och får till tekniken, så är det sjuuukt jobbigt. Jag skulle väl iofs inte säga att core är det roligaste pass jag kan tänka mig, men på Sats är det ändå ganska kul, och det känns som att det gör nytta, att man kommer åt den inre muskulaturen, som man behöver i vardagen. På World Class däremot utförs precis hela passet liggandes – först ett gäng situps-varianter, och sen ett par ryggresningar innan det är dags för plankan. Sen är det klart. Inte för att jag har nån utbildning i frågan, men kan det verkligen vara lika effektivt? Jag är skeptisk… Vore det inte för att det är så kul med sällskap så skulle jag definitivt smyga iväg till Sats varje gång istället…

Det här inlägget postades i core, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

