Kinesis

För elva personer:

Kombinerad bicepscurl/axelpress
Bröstflyes, gärna ståendes på balansbräda
Russian twist med kettlebell
Hopprep
Framåtlutade axellyft framåt
Finnen med motstånd
Axeldrag bakåt (gärna kombinerat med utfallssteg bakåt)
Hopp upp och ner på bräda
”Two leg pike” på pilatesboll
Jägarvila

Skaka och blanda. Avnjut i fyra varv med 45, 60, 45 resp 60 sekunder på varje station. Stretcha ordentligt och stappla hem.

Jag gillade kinesis! Det är precis samma typ av träning som jag kört på de PT-pass jag ibland hängt med på, och jag tycker det funkar grymt bra. Dels blir styrkeövningarna väldigt mycket funktionell träning – de maskiner som används har väldigt stor rörelsefrihet – och till många övningar används fria vikter eller den egna kroppsvikten. Dessutom verkar det oftast vara med ett par pulshöjande stationer. På många sätt är det väldigt likt Sats-passet crosstraining dock, som ju också är funktionell träning i cirkelform. Skillnaden är väl just att man faktiskt ändå använder maskiner till några övningar. Kul att testa var det i alla fall, och även om jag inte kommer börja köra kinesis regelbundet så kommer jag säkerligen slänga in det i mitt träningsschema lite då och då när det passar.

Two leg pike. Jag var tvungen att googla för att hitta ett namn, men jag gissar att det finns fler/bättre namn än så…

Det här inlägget postades i träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kinesis

  1. Ping: 2010 i backspegeln | Egen svett luktar bäst

Kommentera

