RPM

RPM-passet idag blev en minst sagt svettig upplevelse. Kanske funkade inte ventilationen, kanske var det ”bara” jättejobbigt, men vi var alla helt sjöblöta efteråt. Passet filmades för att Angelica ska kunna få sin instruktörs-licens, och därför fick jag chansen att ”ställa upp” och gratisträna lite. Om Angelicas instruerande finns inte mycket att säga – det kändes som att hon hade full koll på allt, trots att hon bara hållt några få pass tidigare. Och om inte hon blir godkänd så är det nog ingen idé att jag ens försöker gå kursen… ;)

Däremot reflekterade jag lite över hur själva passet var uppbyggt, eftersom jag inte testat just RPM tidigare. Hela passet är ju förkoreograferat (till och med stretchen, fick jag veta) och lämnar alltså ganska lite plats för egna initiativ från instruktören. Det är förstås ett bra stöd och hjälp om man är osäker, men jag kan inte låta bli att tycka att det måste vara lite begränsande också. Man måste liksom köpa hela paketet, även om man tycker att man exempelvis kan stretcha bättre själv.

En annan sak jag tänkte på var tempot. Det var väldigt hög kadens under hela passet, vilket var lite synd för mig, eftersom jag ofta har svårt att få riktig fart på benen… Det är förstås mest en vanesak, och säkert nåt jag behöver öva, men jag upplever inte att t ex Sats-passen har samma höga takt. Ibland bytte vi även tempo under en och samma låt, ibland till något som tydligen kallas tre-fjärdedels-tempo. Hur man håller tre-fjärdedels-tempo vet jag fortfarande inte riktigt, det vettigaste sättet jag kom på var att titta på Angelicas fötter och försöka följa det. Men jag måste nog säga att jag ändå föredrar jag att trampa i samma takt som musiken – det är det allra enklaste sättet att låta musiken hjälpa till att driva framåt, och dessutom det enklaste tempot för deltagarna (dvs mig…) att följa.

Tydligt var också att det händer mer under ett RPM-pass än under många ”vanliga” spinningpass. Vi bytte mellan olika racing-positioner där t ex händerna fick byta grepp, rumpan skulle någon cm framåt osv, vilket är lite lurigt att få till när man är ovan. Jag körde ju mest på med min gamla invanda teknik, och förstod inte alltid poängen med växlingarna. Inte heller kändes det som att det var uppdelat i t ex en backlåt, en intervall-låt osv, utan allt skiftade mycket snabbare. I en och samma låt kunde vi ibland köra ett par refränger som backar, för att sedan köra intervall (eller var det ”stående attack”?) resten av låten. För mig som gillar att ha koll på vad som ska hända under passet gjorde det här det lite svårt att få överblick och veta vad som skulle komma.

Jag testar gärna RPM fler gånger för att få lite bättre kläm på det, men mer vana RPM-tränare får gärna komma med synpunkter… Soffan? Angelica? Nån annan? :)

Det här inlägget postades i spinning/cykling, träning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till RPM

  1. carro skriver:

    Heeej!
    Jadu jag tror jag kommer dyka upp. Det känns ju tråkigt att jag missat så mycket. Jobb osv som dök upp sen nu kursen som lagts på kvällstid. Vi får se hur det blir. Vad gjorde ni sist?!

  2. annastei skriver:

    Treminuters-intervaller… sjukt jobbigt, finns ett långt inlägg lite längre ner om hur trött jag var :)

  3. soffan skriver:

    Åh, jag ÄLSKAR ju RPM så jag är helt rätt person att fråga :). Upplägget kan tyckas lite oklart i början, men det ser alltid exakt likadant ut, så man kommer in i det fort.

    Track 1 är uppvärmning.
    T2 är lite fortsättning av uppvärmningen, med ett par tempoökningar och en liten klättring.
    T3 är backar.
    T4 är ”mixed terrain”, raksträckor i hög kadens med små klättringar emellan.
    T5 är snabba backar med korta intervaller.
    T6 är raksträckor med hög kadens.
    T7 är backar.
    T8 är nedvarvning.
    T9 är stretch.

    Visst är det så att man måste köpa hela konceptet, vilket jag gillar. Koreografin är alltid väldigt väl genomarbetad och proffsig, och det ger mig som instruktör chans att verkligen lägga all min energi på att coacha den och teknikerna på bästa sätt. Självklart kan det vara en utmaning för instruktören att göra klassen personlig, men om man älskar det man gör så brukar det inte vara något problem.

    Även de små skillnaderna i positionerna har väldigt logiska förklaringar, och när man väl har förstått varför man gör dem, och hur det ska kännas, så är det inte ett dugg förvirrande.

    Mitt tips är att ge det några gånger, så kommer allt förhoppningsvis att klarna :). Lycka till!!!

  4. Katrin skriver:

    Tjena! Häng gärna med på ett till RPM pass på najaden i Haninge! Månd. Kl18.30 kör jag och om du kommer hör av dig, så fixar jag in dig gratis! Kanske en dag när även Angelica ska dit??
    Kul att ses, även fast det var kort o intensivt svettigt! :)
    /Katrin

  5. Ping: 2010 i backspegeln | Egen svett luktar bäst

Kommentera

