Tjejlopp?

Hos Petra pågår en intressant diskussion om tjejloppens vara eller inte vara. Behövs det speciella lopp, bara för tjejer? Och varför finns det i såna fall inga lopp bara för killar? Många verkar argumentera för att tjejloppen blir en inkörsport, innan man vågar sig på de (vad man tror är) tuffare loppen. Det är förstås ett argument, men jag förstår inte varför uppdelningen måste vara baserad på kön för det. Den som vill ha ett kortare lopp skulle väl lika gärna kunna välja t ex Kortvasan, Kortvättern eller Lidingö-milen? Vårruset lanseras ju som en ”löparfest” utan tidtagning och med picknick efteråt – men vad hindrar att vissa lopp får fortsätta vara så, och locka de mindre tävlingsinriktade löparna, medan andra lopp har tidtagning och tilltalar de som vill springa snabbare? Jag tror absolut inte att alla lopp automatiskt skulle bli hårda och tävlingsinriktade för att man tar bort tjejloppen – det finns ju andra sätt att profilera sig, än att utesluta halva befolkningen.

Vad tycker du?

Det här inlägget postades i blandat, konvent/event, löpning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tjejlopp?

  1. Angelica skriver:

    Visst, jag kan hålla med om att de så kallade ”tjejloppen” borde släppa in killar. Men jag kan faktiskt relatera till ”inkörsport”-lopp för tjejer. Utan dem hade jag nog inte börjat tävla på riktigt.

    För den uppmärksamme, som lite trivia, kan man se att exempelvis vätternrundan hade ett ”grabblopp” som var lika långt som tjejvättern. Det lades ned då var det ca 850 grabbar som ställde upp. Inte så poppis..
    Tjejvättern samma år hade mer än 5800 deltagare.

  2. annastei skriver:

    Men är inte tankegången typ ”oj, vätternrundan, det är ju jättelångt, det skulle jag aldrig klara… hm, men tjejvättern kanske…”? Skulle man inte kunna tänka i liknande banor om det gällde en ”kortvättern”? Eller är det verkligen just det att det bara är tjejer med som gör att man vill/vågar?

  3. Rebecca skriver:

    Att aktiviteter blir olika om det är tjejer eller killar som gör det är ju bevisat i hur många olika studier som helst. Och det sätt på vilka tävligar som genomförs av endast tjejer blir är väldigt trevliga och avslappnade.
    Tjurruset hade också en väldigt speciell känsla innan den blev ”tvåkönad”, som min sambo uppskattade väldigt mycket. Samtidigt var det en rolig upplevelse när vi tjejer spända väntade på dem, och då var det ju bara väntande tjejer vilket gjorde att det var en skillnad från senaste väntandet.
    Skulle det inte vara några skillnader i syn på tävlingar och dylikt så skulle ex cenarion som Angelica nämner, om grabbvättern uppstå.

    När det finns ett så stort urval av tävlingar tycker jag inte att det ska ses som att ena könet exkluderas utan som att andra könet har en gemenskap. Exkludering blir det (enligt mig förvisso) först när det är en tydlig minoritet som utesluts.

  4. Angelica skriver:

    Jag kunde inte sagt det bättre själv Rebecca.
    Jag har försökt att formulera ett bra svar länge nu men det var precis det där jag ville förmedla.
    Bra sagt!

  5. Ping: 2010 i backspegeln | Egen svett luktar bäst

Kommentera

