Enligt plan och inte

Idag hade jag planerat ett löp-pass. Ganska lugnt, men jag ville få in en hyfsad sträcka, och så tänkte jag mig eventuellt något parti med lite fartlek. Tog på mig nya tightsen och gav mig iväg, men det var inte mycket som ville gå min väg idag. Efter en molnig och sval morgon lyckades jag kliva ut genom dörren samtidigt som det blev sol och varmt. Började gå raskt för att värma upp, men pulsklockan fortsatte envist visa 0% i puls, och ville inte ge med sig under hela passet. Sen började jag få håll redan under promenaden(!), vilket inte lockade till att börja jogga. Fortsatte promenera längre än jag tänkt, men när hållet lättade joggade jag igång, bara för att känna stolpiga ben och rusande puls. Sprang en bit, men återgick sen till att powerwalka, eftersom kroppen uppenbarligen inte var med mig idag. Och som grädde på moset började båda höfterna krångla på vägen hemåt. Inte mycket till löpning, men som allmän träning är ju en dryg timme powerwalk ändå helt ok! (ja, jag försöker vara extremt positiv här…)

Nu på kvällen var jag istället på yoga, vilket jag längtat efter länge. Jag tror inte jag yogat på en månad kanske, och den här gången har kroppen verkligen saknat det. Jag har försökt pussla in yogan i schemat flera veckor, men på nåt vis har något alltid kommit ivägen. Inte idag! Jag kände hur lugnet sänkte sig redan när jag började göra mig i ordning, och jag ansträngde mig extra mycket för att vara ute i tid, och inte behöva stressa och vara ute i sista stund (som annars är lätt hänt). Inte ens den dunkande musiken från spinningsalen, som hade dörren öppen, fick rubba mitt lugn. Instruktören var lite försenad, och är inte min favorit, men jag hade full koll passet igenom, och var inte alls sådär svag och stel man kan känna sig efter ett uppehåll. Istället var det bara skönt att få sträcka ut kroppen, vrida lite på ryggen och bara andas. Jag vill till och med gå så långt och säga att hunden var behaglig. Sen gick jag därifrån med ett litet leende på läpparna, och kände mig så där skönt harmonisk som man kan göra efter ett bra träningspass.

Skönt att balansera upp träningen – lite dåligt, lite bra :)

Det här inlägget postades i löpning, träning, yoga. Bokmärk permalänken.

Kommentera

