Premiärcykling

Gårdagens premiärpass på racern gick riktigt bra, även om farten inte var speciellt hög. Jag fokuserade på att trampa på lite försiktigt och försöka få en känsla för cykeln, lära mig växlarna och sådär. Spontant kändes det mycket rangligare än jag är van vid, vilket märktes både när jag startade från stillastående och i svängarna. Fegade ganska ordentligt när det blev kurvor, och bromsade ner, men det är väl mest en vanesak. En del av det låga tempot beror även på att jag cyklade vilse en del – när det gäller cykelvägar verkar det av någon anledning vara helt ok att plötsligt bara upphöra med skyltningen. Jag följde en cykelväg som jag tyckte verkade vettig, men sen hamnade jag plötsligt i ett villaområde, utan en aning om var jag var. Vad gör man då? Jag fortsatte rakt och tänkte att det ju inte stått något om att jag skulle svänga, men det slutade bara med att jag till slut cyklat i en cirkel, och kom tillbaka till samma ställe. Nästa försök gick bättre, men jag var fortfarande lite väl mycket inne i bostadsområden för att kunna trampa på ordentligt.

Cykeln kändes bra och rätt inställd i alla fall – faktum är att jag inte tänkte alls på hur jag satt, och det måste ju vara ett bra betyg. Hade något varit obekvämt eller känts konstigt hade jag ju märkt det, tänker jag. Totalt blev det ca 15 km på ungefär 50 minuter, vilket känns som ett lagom första försök. Nästa gång är jag lite mer van, och då får det bli ett längre pass!

Och just det – nu har jag blåsor i båda handflatorna. Känns som att ett köp av cykelhandskar vore på sin plats…

Det här inlägget postades i spinning/cykling, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

