Topploppet och Maria Akraka

Jag ligger lite efter i bloggandet, och har inte hunnit skriva om Topphälsa och Topploppet. I förra veckan var nämligen jag och ett gäng andra bloggare inbjudna till ett frukost-event på Blueberry. Vi bjöds på en supermumsig frukost (som jag slukade innan jag hann komma på att jag skulle fotografera – bad blogger), och sen berättade Topphälsas chefredaktör Frida Boisen om Topploppet, som arrangeras den 2 oktober. I loppet kan man välja om man vill gå eller springa 5 eller 10 kilometer, och de går speciellt in för att loppet ska vara roligt att springa, det ska vara en upplevelse, och man ska få 100% pepp och inspiration. Dvs lite som Midnattsloppet med orkestrar och liknande, men ännu mer. Till exempel pratades det om olika teman på varje kilometer, och en goodiebag vid loppets slut… Jag passade förstås på att anmäla mig, och då ingår dessutom ett antal träningskvällar med coachen Caroline Kullberg, vilket jag provade på ikväll.

Temat för kvällen var löpskolning, vilket gjorde att det blev ett ganska lugnt pass. Maria Akraka var där för att hjälpa till, och efter ca 2 km uppvärmning fick vi testa två olika löpskolningsövningar. Inte så högintensivt alltså, och ganska mycket väntan och vila emellan, men de där övningarna är verkligen jobbigare än man kan tro! Speciellt när vi fick köra en slags intervallstege med 50, 60, 70, 80, 90 och till slut 100 skipping-steg. Galet jobbigt, och på slutet orkade jag knappt lyfta benen alls.

Nästa tisdag vankas det tydligen backintervaller, och det lär väl bli betydligt tyngre…

Genomgång innan passet

Maria Akraka demonstrerar övningarna

Det här inlägget postades i löpning, träning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Topploppet och Maria Akraka

  1. emma s skriver:

    Låter som ett nice event…! Låter dessutom skoj med Topploppet, kanske något man skulle vara med på x)

    • annastei skriver:

      Emma, det är klart du ska! Håll utkik på bloggen under dagen, lite senare kommer jag lägga upp info om hur man gör för att springa med mitt blogglag!

  2. Ping: Spring Topploppet med mig! « Egen svett luktar bäst

  3. Ping: 2010 i backspegeln | Egen svett luktar bäst

Kommentera

