Mini-brickträning

Det tog tid innan det blev dags för träning idag – dagen rann iväg, och plötsligt var klockan 16 och jag ville ut och cykla. Kände mig inte så sugen på att ta en alltför lång runda så sent och få cykla i mörkret, men jag passade ändå på att sätta på lysena för första gången. Kan ju inte skada att ha, men de visade sig inte behövas alls – min runda blev nämligen rekordkort. Bestämde mig för att ta ”bro-rundan” via Hornstull, Kungsholmen, Alvik, Stora Essingen och Gröndal, en runda som tidigare tagit ca en timme. Skillnaden nu var väl att jag kunde vägen bättre, vilket förstås ökar tempot, men jag tyckte ändå jag tog det ganska lugnt – tills jag började närma mig hemmet igen, och insåg att jag hade varit ute i 40 minuter. Kändes nästan snopet – skulle 40 minuter cykling vara min enda träning för helgen? Och här nånstans började en tanke dyka upp om brickträning – dvs sånt triathleter sysslar med, när de övar på att springa direkt efter ett cykelpass. Kanske skulle jag ta en liten löprunda efteråt? Åkte upp till lägenheten med cykeln, tog av mig cykelskorna, och började tveka lite när jag kände en viss smärta i ena foten. Sen skärpte jag till mig ändå, klev i joggingskorna och gav mig ut. Och herre jisses vad konstigt det kändes att börja springa! Kändes som att jag varken hade koll på löpsteg, tempo eller hållning – benen ville helst röra sig i cirklar ut åt sidorna, och jag kände mig helt otroligt fånig! Var tvungen att snegla på min egen spegelbild i fönstrena jag sprang förbi, för att kolla om jag såg lika konstig ut som jag kände mig. Troligtvis inte, men det var verkligen en märklig känsla, och jag förstår att det är bra att öva! Just idag blev det en superkort jogg på knappt en km bara, och sen övergick jag till powerwalk en dryg km till. Avrundade med lite löpskolning innan jag begav mig hemåt, och kände mig ändå rätt nöjd med dagens pass.

Dagens träningsskor pustar ut på dörrmattan.

Det här inlägget postades i löpning, spinning/cykling, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

