Veckans första personbästa

Jag är inne i en löparsvacka. En såndär när jag tycker att jag inte kan springa, att det är jobbigt bara att fortsätta förflytta mig framåt och att jag inte orkar nånting. Ikväll var det genomlöpning av banan inför Topploppet (valfritt ett eller två varv), och jag kände redan innan att jag inte var sugen på att springa 10 km så snart innan loppet, när jag i övrigt har löptränat väldigt måttligt. Jag sparar hellre den kraften (och det pannbenet!) till på lördag. Som tur är går det ju utmärkt att springa ett varv och ändå få koll på hela banan, och sen ta ett till om man vill – utan att behöva bestämma sig innan. Simon och Angelica som var med ställde sig båda i gruppen som skulle springa i 5 min-tempo, men så fort springer inte jag hur gärna jag än vill, så jag hakade på 6 min-gruppen istället. Det kändes tungt, det erkänner jag, men nu kunde jag peppa mig själv med att jag ”bara” skulle springa 5 km. De första två kilometrarna hade jag inget flyt alls, men de gick ändå ganska snabbt, och då var det ju bara hälften kvar. Efter hand sneglade jag på klockan och försökte fokusera på att det bara var 10 minuter kvar, bara 5 minuter etc, och på så vis tog jag mig runt. När fältet med mål och start kom i sikte ökade jag på tempot, och gled in på ca 29:15. Visserligen fanns inget exakt start och mål just ikväll, och tidtagningen var ju bara min egen, men ändå – oavsett felmarginal så måste jag gott och väl hamnat under 30 minuter! Så snabbt har jag aldrig sprungit 5 km förr, det närmsta är väl Vårruset då jag klockade mig själv på dryga 31 minuter. Det blev ändå en liten pepp inför lördagen, och ett bevis på att jag ju faktiskt blir bättre, trots att ofta tycks ha så svårt att fatta det. Efter att ha pustat lite och skakat loss benen var det nästan så att jag funderade på att ta ett varv till ändå, men jag bestämde mig för att det fick räcka för idag. Så; ett inofficiellt personbästa på 5 km idag, och så hoppas jag förstås på att persa på milen på lördag. Det här kan bli en riktigt bra löparvecka!

Det här inlägget postades i löpning, träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Veckans första personbästa

  1. Ping: Topploppet « Egen svett luktar bäst

Kommentera

