Mot Halvklassikern!

När jag anmälde mig till Halvvättern började en liten tanke gro nånstans inne i min hjärna. Om jag nu ändå skulle köra ett av klassikerloppen – varför inte ta de andra tre också, när jag ändå håller på? Sen dess har tanken växt, jag har försökt ragga träningssällskap bland kompisar, funderat fram och tillbaka, och till slut kommit fram till att, jo – 2011 ska jag genomföra Halvklassikern! Loppen jag ska köra är alltså:

– HalvVasan 1 mars

– HalvVättern 12 juni

– Vansbro Halvsim 8 juli

– Lidingöloppet 15 km 24 sept

Cyklingen var ju som sagt det första jag anmälde mig till, och den tycker jag bara ska bli kul! Simningen har jag hört från flera håll ska vara det lättaste med hela klassikern, och det känns bra att ha ett mål med min framtida crawl-träning, så den är jag inte heller så orolig för. Att springa 1,5 mil – och det i ett så pass kuperat spår – är inget jag riktigt ser fram emot, men till dess är det ändå ett helt år kvar. Jag har med andra ord alla möjligheter att hinna med ordentlig löpträning, både vad gäller backar och sträcka.

Men den första utmaningen, och det jag tror kommer bli svårast, är skidåkningen. Jag har bara åkt längdskidor några få gånger när jag var liten, och jag minns det inte som att jag var speciellt bra på det heller. De senaste tio åren har jag mest bara stått på slalomskidor, och inte ens det speciellt ofta. Till att börja med måste jag alltså införskaffa skidor, pjäxor, och stavar, och sen ska vi se om jag över huvud taget kan ta mig framåt… Jag är i alla fall sjukt taggad, och jag håller tummarna så hårt jag kan för en lika snörik vinter som förra säsongen. Jag har lusläst både Fridas och Ulrikas samtliga inlägg om deras skidträning, och längtar så jag håller på att spricka! (Har ni mer tips och inspiration, säg till! Jag suger i mig allt just nu…) Än så länge är det svårt med själva skidträningen, men i väntan på snön kommer jag träna både triceps och axlar på gymmet, och dessutom köra en del stavgång. Det här kommer bli kul!

 

Det här inlägget postades i halvklassikern, konvent/event, längdskidor, planering. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mot Halvklassikern!

  1. Ping: 2010 i backspegeln | Egen svett luktar bäst

Kommentera

