Lördagens simning

Simningen i lördags kändes inget vidare… Jag fick visserligen beröm för tekniken, men känslan var inte alls där. Framförallt har jag svårt att få ihop alla tekniktips i huvudet just nu, eftersom så mycket nu handlar om att hitta rätt avvägning. Å ena sidan ska jag ta det lugnt och passa på att glida inför varje nytt armtag, å andra sidan ska jag försöka rotera snabbare. Och försöker jag öka tempot känns det istället som att jag tappar bort tekniken och istället bara fokuserar på tempot. Dessutom känns det som att jag tappat bort nån detalj med andningen – jag fick in minst lika mycket vatten som luft varje gång jag försökte andas och roterar upp så mycket så jag nästan välter över på rygg i mina försök att ändå få in luft. Inte förrän på slutet lyckades jag få till ett par ordentliga andningar när det kändes lite bättre, men annars orkade jag verkligen inga långa sträckor. Det är bara två tillfällen kvar på min kurs nu, så jag måste försöka öva själv i veckorna och verkligen krama ur de sista tips jag kan få från instruktörerna. Sen blir det att nöta själv som gäller!

Vi fick testa att göra vändningar också – lite kul, men svårt att komma upp rätt efteråt. Men jag säger som Angelica – vem bryr sig om vändningar, jag tänkte ändå mest simma i öppet vatten…

Det här inlägget postades i simning, träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagens simning

  1. Angelica skriver:

    Ja, det där med vändningarna är ett problem. Om man simmar längre sträckor i bassäng måste man ju vända på något sätt men om man vänder som man ”ska” så går all min kraft till att försöka vända rätt och inte så mycket till simningen. :)

Kommentera

