Vallaskola

Det var väldigt vad mycket som kom ivägen för bloggandet den här veckan – är det inte jobb så är det julstök – men bättre sent än aldrig, right? Så här kommer till slut rapporten från Alewalds vallaskola, som jag var på i onsdags. Varning för långt inlägg! Och det här är alltså bara vad jag som total nybörjare kan minnas från mina anteckningar – jag avsäger mig allt ansvar för eventuella faktafel ;)

Andreas visar och berättar. Beklagar att min kamera inte ville lägga fokus där jag ville…

Det var en lång kö som ringlade sig uppför trappan redan när jag kom dit, och de flesta hade ett par skidor över axeln. Efter avprickning och utdelning av macka och dryck fick vi sätta oss och lyssna på Andreas, som har lång erfarenhet av att valla bl a åt landslaget. Han höll en mycket bra genomgång av allt som har med valla att göra, samtidigt som han visade de olika stegen, och svarade på alla frågor som dök upp i publiken. Efter det fick vi dela upp oss i mindre grupper, för att få prova att valla själva – givetvis med stöd och hjälp av personal. Själv nöjde jag mig med att titta, fråga, och lyssna (mina skidor hade ju redan en del valla på sig). Många hade dock inte använt sina skidor än, och passade på att testa att glidvalla, eller att lägga på fästvalla från grunden.

Själv tänker jag hålla mig till planen att lämna in skidorna för glidvalla, ett par gånger per säsong, beroende på hur mycket jag åker. Dels vill jag hellre veta att det blir bra, än att stå och kladda själv. Och dels är det en himlarns massa prylar att köpa för att glidvalla själv, och jag anser inte att jag har plats och möjlighet att fixa allt hemma i lägenheten. Fästvalla kommer jag däremot lägga på själv inför varje åk – möjligen med undantag för själva HalvVasan, då jag ska undersöka möjligheterna att lämna in skidorna till någon som kan fixa vallan helt.

Det var många många tips vi fick under kvällen, och som nybörjare känns det som väldigt mycket att tänka på, men jag ska försöka sammanfatta det som sades under kvällen:

Grundbehandling
Innan skidorna används första gången behöver belagen mättas. Detta innebär att ett mjukt paraffin värms in i skidans belag. Smält paraffinet med vallajärn, så att det droppar ner på skidan, och värm sedan ut det jämnt med vallajärnet. Paraffinet ska värmas ut tre gånger, men man behöver inte ha på nytt paraffin mellan gångerna, utan kan värma på det igen bara. Ta sedan bort paraffinet, först längs mittspåret och kanterna, och sickla sedan bort det från skidan.

Glidvalla
Glidvalla läggs på på samma sätt som under grundbehandlingen, men här brukar ett hårdare paraffin användas. Paraffinet smälts ut och värms in i skidan – tänk på att aldrig hålla vallajärnet stilla, då riskerar du att bränna belaget! När paraffinet sicklats bort är det dags att borsta belaget – först med en hård metallborste, sen med en lite mjukare nylonborste. Borstningen gör man för att även få bort vallan ur de små spåren i strukturen i belaget. Grund- och glidvalla läggs bara på skidans glidzoner, dvs enkelt sett framför och bakom bindningen.

Paraffin sicklas bort från belaget

Fästvalla
När du köper dina skidor får du förhoppningsvis spannet utmätt. Detta visar var din fästzon börjar och slutar, dvs där du vill ha fästvalla. Till att börja med måste fästzonen ruggas upp med ett fint sandpapper – detta för att vallan ska fästa på skidan. I de flesta fall används burkvalla, och man börjar med en hård (grön) valla underst. Vallan läggs på direkt från burken, och ska sedan gnidas ut jämnt med en vallakloss. Ovanpå den första vallan läggs sedan flera lager av antingen en eller flera mjukare vallor. Vi blev rekommenderade att ha på 5-8 lager, och varje nytt lager ska då bestå av samma valla som den tidigare, eller mjukare (dvs för varmare temperatur). Här fick vi även tipset att, om vi åker i Stockholm, avsluta med en valla som egentligen är för ett steg varmare väder än den aktuella temperaturen – helt enkelt bara för att föret i Stockholm är fuktigare än längre norröver.

Så länge temperaturen är lika som senast du åkte, eller varmare, så behöver du inte ta bort fästvallan mellan gångerna – lite slits alltid bort när du åker, så lägg bara på ett par lager till av lämplig valla, innan du sticker ut nästa gång.

Klistervalla
Om det blivit plusgrader och är blött i spåret, eller om det först tinat och sen frusit på och blivit isigt, så hjälper inte burkvalla. Då behövs istället klister, och innan detta läggs på måste eventuell fästvalla tas bort. Detta görs genom att hälla/spraya vallaväck på ett speciellt papper som lagts över fästzonen. Detta får sedan dra några minuter, innan allt skrapas bort med hjälp av en sickel.

Borttagning av fästvalla

Innan klistret läggs på kan det vara bra att rugga upp fästzonen med ett sandpapper igen. Om du har två märken som visar var din fästzon börjar resp slutar så ska klistret läggas mellan de märken som är närmast varandra. Klistret blir nämligen tjockare än vanlig burkvalla, och därför vill man inte ha det lika långt fram/bak. Lägg på klistret i ett s k ”fiskbensmönster”, och gnid sedan ut det jämnt med en vallakloss, eller med tummen. Klistervalla tas bort på samma sätt som burkvalla.

Allmänt
Innan du ställer undan skidorna över sommaren bör de skyddas med ett lager paraffin. Detta läggs på på samma sätt som när man glidvallar skidorna, förutom att det inte sicklas bort förrän det är dags att använda skidorna igen nästa vinter. Genom att göra så här skyddas belaget på skidorna under den tid de inte används.

Det är bättre att valla ofta med dålig valla, än sällan med dyr valla, eftersom belagen blir mer välskötta.

Det blir oftast lättare att åka med en mjukare valla.

Vallor kan innehålla olika mängd fluor. En valla med högre halt fluor stöter bort smuts och vatten, vilket gör att vallan håller längre än en valla utan fluor.

Jag passade förstås på att shoppa lite också – vallaväck, ”fiberduk” för borttagning av valla, en grundvalla, och en sickel

Om annastei

www.sexy.xwgog.website --- young girls for sex meeting soft things waiting for you here.
Det här inlägget postades i längdskidor, träningsprylar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vallaskola

  1. Ping: Vallaskola | Egen svett luktar bäst | 9J

  2. Ping: 2010 i backspegeln | Egen svett luktar bäst

  3. Ping: Vasaloppslägret | Egen svett luktar bäst

Kommentera

