Tips – massage, sjukgymnast eller något annat?

Jag har till och från problem med ryggont. Fast inte som att det egentligen är ryggen som gör ont, utan mer att en specifik muskel är trött och gör ont. Nånstans strax innanför vänster skulderblad känns det ofta att det stramar, och sen igår gör det extra ont. Håller jag vänsterarmen lite lyft framför mig är smärtrisken stor, och vrider jag på mig känns det ofta , men jag kan till och med ana det onda bara jag sitter still. Det hjälper säkert inte att jag sitter stilla framför en dator hela dagarna, men jag tycker ändå jag försöker tänka på att resa mig ibland, sträcka lite på mig och sådär.

Om jag får massage brukar det onda lindras tillfälligt, men tyvärr har jag inte längre tillgång till regelbunden massage, och dessutom känns det som att det bara behandlar symptomen. Eftersom det här är ett återkommande problem skulle jag ju hellre vilja försöka undvika att jag får ont ens till att börja med. Men frågan nu är – vart ska jag vända mig? Är det massage som är rätt ändå, eller kan en idrottsmassör vara bättre? Ska jag gå till en sjukgymnast? En naprapat, kiropraktor eller något helt annat? Hjälp mig!

Typ här gör det ont. Och ja, jag vet att det ser ut som att jag pekar på ryggraden, men det var sjukt svårt att fota sin egen rygg!

Det här inlägget postades i skada/rehab. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tips – massage, sjukgymnast eller något annat?

  1. Cath skriver:

    Det liknar något jag har haft. Till slut gick jag till kiropraktor. Fick behandling och blev remitterad till fysioterapeut, som gav mig några övningar. Tyvärr gör jag dem inte ofta nog, men det har ändå blivit bättre.

    • annastei skriver:

      Hm… Kanske borde prova att gå till en kiropraktor då, det kan ju vara värt ett försök. Men fysioterapeut är väl samma sak som sjukgymnast, eller?

      • Cath skriver:

        Jo, det är nog samma, men i Danmark säger man visst alltid fysioterapeut. Hur som helst gav både fysioterapeuten och kiropraktorn mig några övningar. Testa kiropraktor, vet ja, borde ju inte kunna skada :-)

Kommentera

