Skidgång utan glid

Det finns de som pratar om skidgång, och menar det jag brukar kalla stavgång, also known as Nordic walking. Men skidgång skulle också kunna innebära en promenad med skidor på sig, vilket var ungefär vad jag sysslade med idag. Fästet var det inget fel på, men jag hade verkligen noll glid. Så fort jag tog fart så bromsades rörelsen upp igen, så jag var verkligen tvungen att kämpa för att över huvud taget ta mig framåt. I nedförsbackarna blev det nästan löjligt, eftersom det behövde bli ganska brant för att jag skulle börja glida nedåt – i början av backen kunde jag oftast stå still helt obehindrat utan att glida det minsta! Hur ofta är man nära att ramla för att skidorna hugger tag i underlaget och stannar upp, egentligen? Ganska märklig känsla, men så blev det ett par gånger idag. Lite som att ha glömt handbromsen i… Och inte vet jag riktigt vad som var felet heller… kan det ha varit för kallt för min glidvalla? Eller hade jag för mycket fästvalla?

Nu har jag åtminstone åtta nya skidkilometrar i benen, och med tanke på hur jag fick kämpa måste det varit bra träning. Jag var inte riktigt tillräckligt avslappnad för att kunna njuta av omgivningarna, men det var verkligen vackert ute idag! Mängder av snö överallt, och så kallt att det knarrade för varje stavtag. Utöver det, bara tystnad, och så det svaga suset av skidor som glider fram. Magi!

Och just det, min telefon tyckte tydligen inte om kylan, utan laddade ur sig på en gång, så den enda bild jag lyckades ta är en med konstiga färger på hästarna som man åker förbi nånstans efter fyra kilometer. Fint!


Det här inlägget postades i längdskidor, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

