Slapp söndag med tuff yoga

Idag har jag inte gjort många knop. Inledde med en låååång sovmorgon, innan jag till slut orkade ta mig upp och äta en sen och långsam frukost. Sen har jag nog mest bara slappat i soffan faktiskt. Men efter så mycket slappande började det kännas som att ryggen skulle må bra av att få sträcka lite på sig, så jag gick iväg till Sats, där det vankades Yoga advanced.

Det var en instruktör som jag aldrig testat förr, men jag blev rätt såld på en gång, måste jag erkänna. Dels var hon sjukt vältränad – tight, med tydliga muskler – dels gillade jag verkligen hennes sätt att inleda passet. Bara att sitta stilla och höra hennes röst fick mig omedelbart lugn, och jag började genast fundera på om jag bokat kommande veckors pass också, eller bara den här veckan? Det första lugnet höll i alla fall inte i sig så länge, för totalt sett var det nog ett av de tuffaste yogapass jag varit på. Jag skojar inte när jag säger att svetten bokstavligt talat droppade från mig och ner på mattan, vid flera tillfällen! Flera av positionerna och flödena var också nya för mig, men det kändes som att det verkligen var bra övningar. Min rygg drar liksom en lättnadens suck varje gång den får sträcka ut i en rotation, och här var det flera nya varianter, där jag lyckades komma riktigt långt in i rörelsen.

Märkligt nog fick jag dock lite ont av alla hundar – händerna blev liksom stela och gjorde ont, och jag har haft en märklig känsla i händer och underarmar sen dess. Lite känns det som att ”grepp-musklerna” skulle vara extremt trötta (ungefär som efter att man har klättrat), men i hundens position står man ju snarare och spretar ut med fingrar och armar så mycket man kan, så jag fattar inte riktigt… Mycket märkligt, och mycket obehagligt, och jag hoppas verkligen att det går över snart!

Det här inlägget postades i blandat, träning, yoga. Bokmärk permalänken.

Kommentera

