Kinesis med tabata

Efter dagens kinesis-pass kan jag konstatera att jag gillar fredagspasset bättre, och ska nog försöka fortsätta gå på det. Jag vet inte om det är för att alla har helgkänslor, eller om det beror på instruktören, men på fredagarna är det alltid grymt bra stämning! Folk flåsar och grymtar, peppar varandra och skämtar. Instruktören går runt och kollar teknik och pushar lite extra. Det är kul, helt enkelt, trots att (eller just därför?) vi alla tar i så vi knappt orkar gå därifrån när vi är klara. Idag var vi en större grupp, och pga Sats Zenits lokaler var vi lite uppdelade i två grupper. Instruktören gick visserligen runt lite, men mest verkade han fokusera på att vråla ”Nu kör vi!” och ”Vila!” när hans Iphone-app sa att det var dags…

That said så var det förstås bra träning ändå! Idag körde vi tabataintervaller, dvs 20 sekunder jobb och 10 sekunder vila. Sedan upprepas detta åtta gånger per övning, tills fyra minuter gått. Då bytte vi övning, och körde åtta vändor till. Efter fyra övningar fick vi en lite längre paus innan vi sen upprepade alltihopa igen – fast på fyra nya övningar!

Det är lätt att tro att man inte blir så trött av ”så lite” – 20 sekunder är ju ingenting! Jag började med att lassa på vikt på min första station, men jag fick ta bort hälften ganska snabbt… Ska man orka köra lika hårt alla åtta repetitionerna kan det inte vara för tungt!

Dagens övningar:

– Benböj med axelpress
– Backflyes, för baksida axel
– Armhävningar med händerna om en stång som vippade över en hantel på golvet – vingligt!
– Raka marklyft med skivstång
– ”Fjärilen”: rygglyft med liten vikt som flyttas runt med armarna.
– Saxhopp/utfallshopp
– En form av enarms bröstpress, växelvis höger/vänster
– Axeldrag till hakan

Mina axlar började bli trötta ganska snabbt, och när jag funderar på övningarna så här efteråt så är det inte så konstigt… Sex av åtta övningar berörde ju faktiskt musklerna i axlarna, det är väl bara i saxhoppen och marklyften som axlarna fick vila! Puh… Inte så konstigt att jag knappt kan lyfta armarna nu, med andra ord!

Om annastei

www.sexy.xwgog.website --- young girls for sex meeting soft things waiting for you here.
Det här inlägget postades i styrketräning, träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kinesis med tabata

  1. Ping: Helgen – en sammanfattning | Egen svett luktar bäst

Kommentera

