Mindre än två veckor…

Igår var det exakt två veckor kvar till HalvVasan, och idag fick jag ett mail med bekräftelse, startnummer och lite information.

Ärligt talat börjar jag redan bli nervös, och lite stressad! Jag bestämde mig för att åka HalvVasan redan i oktober, och då kändes Vasaloppsveckan väldigt avlägsen… Visst vet jag att det gått några månader sen dess, men det har ändå känts som att det är länge kvar. Och nu är det plötsligt inte det, och jag börjar inse att jag fortfarande blir supertrött av skidåkning, och att jag kommer vara ute och åka i fyra-fem timmar. Längre än jag tror att jag någonsin tränat i ett sträck!

Och så funderar jag över hur jag bäst ska optimera de sista veckornas träning… Borde jag köra intervaller? Ett ordentligt långpass? Försöka komma ut i skidspåret några gånger extra? Hårdköra mage, triceps och axlar på gymmet? Ska jag vara rationell förstår jag mycket väl att de sista två veckorna inte kommer göra så stor skillnad – jag har tre månaders regelbunden skidträning i kroppen, ca 15 mil. Det kommer räcka. Det viktigaste är att jag kommer i mål, då kommer jag vara sjukt nöjd med mig själv. Men det ändrar inte det faktum att det redan pirrar lite i magen…!

Det här inlägget postades i halvklassikern, längdskidor. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mindre än två veckor…

  1. Cath skriver:

    Det där funderar jag också på, hur jag ska lägga upp de sista två veckorna (eller en och en halv är det till Öppet Spår…) och har bestämt mig för att jag denna vecka varvar kondition, styrka (core är inte fel) och smidighet/balans, för att nästa vecka dra ner och bara köra lite core, balans och något konditionspass utan att dra på mig mjölksyra. Och så ska jag äta!

    Kanske värt att ta ett långpass av något slag i helgen, som allra sista större ansträngning? Håll igång i minst två timmar.

    Du kommer klara biffen!

Kommentera

