En lördag om träning

Tyvärr en lördag om träning, och inte med träning. Först av allt var jag på föreläsning på GIH, där en duktig föreläsare berättade om lite olika forskningsresultat kring uthållighetsträning. Genom att mäta mängden PGC-1alfa (en förkortning av något ännu krångligare…) i kroppen efter ett träningspass kan man tydligen se hur mycket mängden mitokondrier i kroppen kommer öka. Och ju fler mitokondrier (cellernas förbränningsmotorer), desto bättre uthållighet! Bland det som var mest förvånande kan till exempel nämnas att korta, intensiva sprint-intervaller (ca 20-30 sek) kan vara minst lika bra för uthålligheten som ett långt lågintensivt pass, och att det produceras fler mitokondrier om man inte äter kolhydrater under och efter träning.

Efter föreläsningen promenerade jag bort till Worldclass Vasastan, för att hänga på Träna för de hemlösa-eventet. Planen var ju att träna ett par pass under eftermiddagen, men jag fick tyvärr ändra mig på den punkten. Jag är inte riktigt frisk än (något som den korta språngmarchen till tunnelbanan i morse gjorde mycket tydligt), så jag fick nöja mig med att mingla runt och titta på. Inte helt fel det heller, eftersom det var så många trevliga bloggare där, men det hade förstås varit ännu bättre att vara med och träna!


Bilder från workshopen som Viktor höll i – det enda pass jag var med på, eftersom det innehöll mer teori än praktik. Bland annat fick vi testa ett par övningar i Redcord – sjukt jobbigt, och svårare än det ser ut!

Om annastei

www.sexy.xwgog.website --- young girls for sex meeting soft things waiting for you here.
Det här inlägget postades i blandat, inspiration, konvent/event, provapå. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En lördag om träning

  1. Träningsglädje skriver:

    kul att du gick på föreläsningen!! skulle vilja gå på mer sådant jag också!

Kommentera

