Söndagscykling i vårsolen

Äntligen dags för säsongens första cykeltur på hemmaplan! Angelica, Ursula och jag hade planerat att sticka ut tillsammans, och jag var riktigt taggad när jag kvällen innan pumpade cykeln, försökte memorera den planerade rundan, och plockade fram alla kläder. Jag har fortfarande inte fått nån riktig rutin på att få med mig alla prylar, så jag blev lite sen iväg (och cyklade dessutom lite vilse på vägen), men mitt sällskap stod snällt och väntade vid mötesplatsen.

Sen var det bara att sticka iväg! Viss förvirring uppstod förstås efter vägen, gällande var som var bäst att cykla – bland annat råkade vi cykla rundan åt motsatt håll mot vad vi egentligen hade tänkt. När vi kommit ungefär halvvägs var vi bara någon kilometer från där jag är uppväxt, och jag deklarerade tydligt att nu hittar jag, inga problem! Bara för att sekunden efter inse att även om jag visste precis var vi var, så hade jag ingen aning om vilken väg som var bäst att cykla…

Många sträckor vi cyklade var för övrigt riktigt bra sopade, men det fanns också långa sträckor som var täckta med tjockt grus. I allmänhet var det bra mycket bättre sopat på vägbanan än på cykelbanorna, så nästa gång blir det nog till att cykla ute på vägen mer. Då slipper man dessutom alla som är ute och promenerar och vägrar flytta på sig när man kommer… Och riktiga cyklister cyklar väl i ärlighetens namn inte på cykelbanor? ;)

Allt som allt var det i alla fall en riktigt trevlig tur, med grymt sällskap och nästan löjligt fint väder. Vi stannade för fikapaus vid en vanlig mataffär, och fastnade sedan på en bänk i solen en bra stund. Riktigt skönt att känna hur solen riktigt värmde i ansiktet!

55 kilometer fick jag ihop totalt, inklusive ungefär en mil tur och retur för att möta upp Angelica och Ursula. Snitthastigheten hamnade tyvärr under 20 km/h, på grund av lite för många stopp, men nu när vi kan vägen kommer nästa runda garanterat gå snabbare!

Angelica och Ursula njuter av solen.

Pucko, banan och kanelgifflar blev det vinnande fika-alternativet. Gott!


Det här inlägget postades i spinning/cykling, träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Söndagscykling i vårsolen

  1. Ping: Spinning vs cykling | Egen svett luktar bäst

Kommentera

