Slut på semestern

Jag är tillbaka i Sverige och vardagen, efter en semester som även blev något av en bloggpaus. Av förklarliga skäl kändes det som att det fanns viktigare saker att göra än att blogga, när jag nu befann mig på andra sidan jorden. Jag har i alla fall haft två fantastiska veckor – det enda man kan gnälla på är att det blev lite mindre träning än jag hade hoppats, men det känns som en petitess i sammanhanget. Och lite har jag ändå rört på mig!

En av dagarna gav vi oss ut på en hike till en liten fiskeby. Hongkong visade sig ha mycket mer natur och höga berg än vad hade förväntat mig, så det blev en minst sagt kuperad promenad. Många backar och trappor upp och ner, och det dessutom i fuktig värme, gjorde att svetten rann ordentligt. Efter 14 km i ganska bra tempo var det skönt att strosa lite genom byn, och sen sätta sig på bussen hemåt…

Jag passade även på att använda gymmet som fanns i anslutning till där vi bodde (hos vänner, i ett lägenhetsområde). Det var lite si och så med vilka hantlar som fanns i kompletta par och sådär, men med hjälp av en tabata timer-app i telefonen fick jag till ett riktigt bra pass. Körde mest fokus på funktionell styrka för mage och rygg, men slängde in lite hantellyft för axlarna på slutet. Skönt!

Strax efter att jag tog den här bilden såg jag skyltarna om fotoförbud…

I anslutning till gymmet fanns även både en inomhuspool och en utomhuspool, och det hade jag gärna velat utnyttja lite mer. Här hemma är man inte direkt bortskämd med att ha en bassäng precis utanför dörren, så det kändes verkligen lyxigt. Tyvärr hann jag bara med ett simpass, men det kändes å andra sidan riktigt bra! Jag hade med mig dolme och paddlar, och körde lite med dem i början, för att sen avsluta utan hjälpmedel. Det känns fortfarande klurigt att få till timingen med bensparken och rotationen, och jag tror jag måste försöka sparka mindre rent generellt, för att inte bli lika trött lika snabbt. Men mot slutet fick jag faktiskt till det en bit i alla fall, och kunde simma nästan en hel bassänglängd (ca 50 m) lugnt och fint, utan att bli helt slutkörd. Hurra, det går framåt!

Under resans gång hade jag även tittat lite längtansfullt på alla Nike Free Run-skor vi passerade, och noterat att de kostade knappa 600 kr, jämfört med 1000-1200 i Sverige. Det var inget jag hade planerat att köpa egentligen, men två dagar innan vi skulle åka hem kunde jag inte hålla mig längre, utan slog till och köpte ett par. Gav mig ut och provsprang så fort vi kom tillbaka från shoppingrundan, och baserat på det löppasset (som fortfarande är enda gången jag använt skorna) var det verkligen ett bra köp! Det kändes lättare än någonsin att springa, och jag tror det var första gången som jag inte, ens för en sekund, tänkte på att det kändes jobbigt. Mitt löpsteg förbättrades nästan automatiskt – i en sko utan dämpning går det helt enkelt inte att landa på hälen, och det var en helt annan känsla mot underlaget. Visst kändes det att fötterna och vristerna fick jobba mer än i ”vanliga” löpskor, men nu kändes det verkligen att jag sprang, istället för att ha en tjock dämpande sula mellan foten och marken. Fantastiskt bra för löpsuget! Även om jag förstås inte ska springa några långpass i just de här skorna, så väckte de en hel del löparglädje!

Det här inlägget postades i blandat, core, löpning, simning, styrketräning, träning, träningskläder, träningsprylar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Slut på semestern

  1. Annika skriver:

    Välkommen hem!

    Häftiga bilder, ser verkligen exotiskt ut. Ser gärna fler bilder från din resa :) Älskar foton och att få lite reseinspiration är alltid trevligt.

    Haha, helt rätt ja, gummit på ventilerna åkte också direkt på första rundan med cyklisterna. Allt ska ju väga så lite som möjligt.

Kommentera

