Fredagens simning

Att kunna simma en fredagsförmiddag var verkligen grymt bra, precis som jag misstänkte! När jag kom till Eriksdalsbadet fick jag till att börja med en helt egen bana att simma i, och det var nog ingen bana där det var fler än två personer. Jag började värma upp, och efter en stund kom en kille och frågade om vi kunde dela bana, vilket såklart inte var några problem. Men jämför det med att det är typ fyra personer i varje bana, som det varit när jag försökt simma en vardagskväll. Visst kan det gå bra att dela, men jag känner mig alltid lite i vägen då, när jag simmar långsamt, inte gör voltvändningar osv. Skönt med mer plats, helt enkelt!

Jag inledde med att simma lite med dolme och/eller paddlar, för att få in känslan. Efter ett tag lämnade jag mina leksaker på bassängkanten, och försökte köra på lika lugnt ändå, trots att jag inte fick lika mycket hjälp med flytkraft och fart (händerna känns nästan löjligt små, efter att man simmat med paddlar – plötsligt kändes det kom att jag inte kom nånstans!).

Efter att ha läst om lite olika simpass som folk kör, så har jag förstått att det är vanligt att köra intervaller på en viss starttid. Dvs simmar du 50 meter, med starttid 1 min, ja, då ska du börja varje intervall med en minuts mellanrum. Längden på vilan är alltså beroende av hur snabbt du simmar – simmar man snabbt får man längre vila, simmar man långsamt så blir det kortare vila. Jag bestämde min starttid efter hur fort 25 m gick, och eftersom jag inte är så snabb tog det 45 sekunder, varpå jag bestämde mig för att köra 25 m med starttid 1 min. Ganska kul, och det kändes lite mer strukturerat än att bara plaska fram och tillbaka. Efter en stund blev jag dock sugen på att försöka simma lite snabbare, så med samma starttid försökte jag ösa på lite, istället för att som tidigare fokusera på tekniken. Jag lyckades komma ner till 30 sekunder, men mer än så är jag inte kapabel till just nu. Bra att ha lite siffror att jämföra, så jag kan se hur jag blir bättre framöver! Lite nedvarvning och stretch på det, och sen kände jag mig riktigt nöjd. Det är verkligen tydligt att jag nu faktiskt crawlar, och att jag kan simma längre och längre sträckor. Att jag till slut fått lite kläm på bensparken hjälper verkligen, och nu blir jag inte alls lika slut som förut när jag simmar. Givetvis finns det en hel del att förbättra, både sådant jag vet om själv, och sånt som är lättare för någon annan att se, men det går framåt!

Det här inlägget postades i simning, träning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fredagens simning

  1. Zandra skriver:

    Visst är det ul när man börjar få lite koll på tekniken? När fokus förflyttas från att undvika att drunkna till att börja jobba upp farten lite mer. Starttider är bra, det ger liksom mer av ett kvitto på dagsformen än vad vanlig intervallvila gör. Sen när man hållt på lite, så jobbar man med olika starttider beroende på vad syftet med intervallerna är. T.ex. så kör man kort vila (mål 10-15 sek) när man tränar aerobt (utan syra) och lång vila när man tränar anaerobt (mjölksyraträning). Så om man ser ett färdigt pass, innebär ungefär att ju längre starttid, desto snabbare förväntas man simma, även fast det är lätt att tro det omvända.

    Härligt jobbat! Kämpa på!

    • annastei skriver:

      Aha, intressant! Jag har aldrig tittat på klockan när jag simmat tidigare, men det är ju ett grymt bra hjälpmedel. Fast ev måste jag fixa så glasögonen inte immar lika mycket, för ibland var det riktigt svårt att se ;)

  2. Sofia skriver:

    Vad kul att det går bra! Det är alltid sporrande när man känner att man utvecklas.

    • annastei skriver:

      Eller hur! Vare sig det gäller att kunna simma 25m utan att drunkna, eller att orka springa över tre mil :)

  3. soffan skriver:

    Jag kan bara simma tantsim, noga med att hålla nosen över vattnet :P .

Kommentera

