Om att förbereda sig

Ok, att åka på Workout Åre två veckor innan Halvvättern var kanske inte så smart, så här i efterhand. Det var en sjukt kul helg, ingen tvekan om det, men tidpunkten var inte den bästa.

Omkring två veckor innan loppet rekommenderas det att man kör ett genrep – dvs ett sista riktigt långpass, där man testar de kläder, den sportdryck, gels etc som man tänkt ha under loppet. (För en tydligare förklaring – se Erikas exemplariska Vättern-genrep) Nu är det förstås inte skrivet i sten att det måste vara just exakt två veckor innan, men efter närmare åtta timmar träning på tre dagar, ville jag ge kroppen en chans att återhämta sig lite. Och återhämtning går dåligt ihop med uppladdning och formtopp… Nu har kroppen återhämtat sig rent fysiskt (även om jag gett den lite extra tid, för att dessutom se till att parera sambons förkylnings-baciller), men hjärnan är fortfarande inte riktigt med i matchen.

Jag vill inte köra ett genrep som bara handlar om att samla mil, och att slita mig igenom fyra-fem timmars cykling. Jag vill ha fokus och kvalitet, och jag vill avsluta passet med en stark känsla av att jag har koll på läget, att kroppen och utrustningen är med i matchen, och att jag kommer klara Halvvättern utan problem.

Just nu jobbar jag därför för att få hjärnan att fokusera på cykling. Att få koll på banan, var depåerna finns, att planera vad jag ska äta/dricka och när, och att visualisera själva loppet. Mental förberedelse, helt enkelt. Utöver det måste jag se till att köpa på mig mer Vitargo och kanske nån mer gel, vilket jag blev lite stressad av att upptäcka igår kväll. Sånt hade jag också velat förbereda tidigare!

Imorgon får det vara dags – då ska jag cykla långpass! Till dess hinner jag peppa hjärnan ytterligare lite till, och sen har jag ändå en vecka för återhämtning och korta, lätta cykelpass. Det blir perfekt.

Cykling för en knapp vecka sen – Nils Torring guidar oss upp för Avenyn i Göteborg. Kan man hyra in Nils för att cykla bredvid en och peppa på Vätternrundan, tro?

Om annastei

www.sexy.xwgog.website --- young girls for sex meeting soft things waiting for you here.
Det här inlägget postades i spinning/cykling. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om att förbereda sig

  1. Ping: Hjärnspöken och helgfeeling | Egen svett luktar bäst

Kommentera

