Midsommarträning

Båtfärd, skärgård, sill, nubbe, midsommarstång, grill, vin, dans. Men även premiär för simning i öppet vatten, i våtdräkt, samt ett långpass löpning.

På midsommardagen var vi flera som var trötta, men eftersom vi befann oss i skärgården, och jag hade släpat med mig våtdräkten, så ville jag ändå passa på att simma lite innan det var dags att åka hem igen. Inför semestrande barnfamiljers undrande blickar krängde jag därför på mig våtdräkten, och klev ut i havet. Det blev inget långt pass, men jag hade sjukt kul den lilla stund jag höll på! Att simma i våtdräkten gick förvånansvärt bra, väl i vattnet upplevde jag inte att den på något sätt begränsade mina rörelser. Däremot hade jag lite svårt att få andningen att funka, när jag konstant fick saltvatten i både näsa och mun, och det var väl egentligen det som var det största problemet. En sak att tänka på när man simmar i öppet vatten är ju också att det blir svårare att navigera – jag noterade ganska snabbt att jag simmade ganska snett… För att undvika detta brukar man titta upp med jämna mellanrum – ”sighta” – och ta sikte på något som kan hjälpa en att hålla rak kurs. Just att titta upp gick faktiskt förvånansvärt bra, så får jag bara koll på andningen borde jag kunna göra stora framsteg!

Det finns bättre bildbevis från händelsen, som jag hoppas få tillgång till, men här är jag på väg upp ur vattnet:

 

Något som jag verkligen behöver öva på också, är att ta av mig våtdräkten. Hur man snabbt kan slita den av sig och växla till cykling är för mig en gåta – för mig är krävs det en hel del frustande, tänjande och slitande. Är det tillåtet att ställa fram en stol vid sin växlingsstation?

Idag betade jag även av en löprunda. Jag tänkte försöka följa träningsprogrammet för Lidingöloppet lite halvt – just nu vill jag ju fokusera på simningen, och sen är programmet för 30 km medan jag ”bara” ska springa 15, men jag tänker att jag ändå kan följa själva upplägget, även om jag kör färre/kortare pass. Idag stod det långpass på schemat, och även om det för min del innebar 7 km så tänker jag hålla fast vid att det var ett långpass. För att vara mig, på den nivå jag befinner mig just nu, så var det långt. Jag tuffade på i ett synnerligen makligt tempo, och varvade dessutom med gång lite här och där, men känslan var densamma som i torsdags. Ska det kanske bli löpare av mig också till slut?

Det här inlägget postades i löpning, simning, träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Midsommarträning

  1. Annika skriver:

    Vacker bild! Jag gjorde utesimpremiär igår också. Dock utan våtdräkt… :)

  2. Ping: Mer bildbevis | Egen svett luktar bäst

Kommentera

