Sånt man inte borde behöva påminna om

Det finns två viktiga punkter i det här inlägget:

  1. Tänk på övriga trafikanter när du cyklar. Håll till höger, ge tydliga tecken innan du svänger, och bromsa inte tvärt utan att ha tittat bakåt.
  2. Håll avståndet. Minst lika viktigt på cykel som när du kör bil.

Anledningen att jag tar upp det här är kanske inte så svår att gissa – igår kväll när jag cyklade hem kraschade jag ganska ordentligt. Jag låg bakom en kille längs Hornsgatan – han cyklade långsammare än vad jag ville, men eftersom han hela tiden låg i mitten eller till vänster i cykelbanan så kom jag aldrig förbi. Vägen sluttar lätt nedåt, så man får upp hyfsat hög fart, och eftersom jag cyklat ikapp honom så låg jag rätt nära. Plötsligt ser jag hur ett cigarettpaket ramlar från killen framför, och sekunderna efteråt så tvärnitar han. Jag har inget annat val än att tvärnita jag med, så jag flyger över styret och störtar ner i asfalten.

Just då var nog han mer skärrad än jag. Han bad om ursäkt, förklarade att han inte visste att det var någon bakom (nej, det är ju svårt att tänka att det finns fler cyklister än man själv… på en cykelbana, av alla ställen!), frågade om jag var ok, och ville mitt i alltihopa ge mig en kram. Själv reste jag mig mest upp, konstaterade att det inte verkade forsa blod nånstans, slängde ur mig arga kommentarer om att han kanske skulle tänka sig för lite, och avböjde väldigt bestämt hans kram. Sen cyklade jag vidare, och då nånstans började chocken komma. Jag var lyckligtvis inte långt hemifrån, men ringde snyftande min sambo för att han skulle vara beredd på att stötta mig när jag kom hem.

Väl hemma kunde jag konstatera skrubbsår över händer och armbågar, och min underläpp fick ett rejält jack, men på det stora hela klarade jag mig väldigt bra. Dumt nog hade jag cykelhandskarna i väskan, de hade nog kunnat skydda rätt bra annars. Jacka och byxor verkar på något magiskt sätt ha hållt, och idag känner jag mig mest lite mörbultad och har lätt huvudvärk (men det senare kan ju vara helt orelaterat). Läppen är förstås svullen, men inte alls så mycket som jag var rädd för, och rent kosmetiskt är det ju tur att jacket är på insidan, och inte syns så mycket.

Återigen – jag kom lindrigt undan, det kunde ha gått mycket värre. Var rädda om er och ta hänsyn till varandra i trafiken!

Det här inlägget postades i personligt, skada/rehab, spinning/cykling. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Sånt man inte borde behöva påminna om

  1. Angelica skriver:

    Vilken tur att du är okej!
    Det är verkligen läskigt att vurpa sådär. Hoppas att du kommer igen och inte är helt avskräckt från att pendla till jobbet.
    Kram!

  2. Vilma skriver:

    Usch, obehagligt! Som du skriver, tur att det inte blev värre!

  3. suzan skriver:

    ajj :( krya på dig!!

  4. erika skriver:

    Vilken idiot. Det finns alldeles för många ute som behöver cykelkörkort!!

  5. Catharina skriver:

    Usch, otrevligt! Förhoppningsvis lärde han sig något på köpet och berättar vidare för sina kompisar som också tar lärdom… Jag brukar plinga när jag hamnar bakom sådana, om inte annat för att uppmärksamma att jag är där. Tur att det ändå gick relativt bra för dig!

Kommentera

