Effektivitets-löpning

Gårdagen bjöd på social aktivitet efter jobbet – lite för sent för att jag skulle vilja jobba ända till dess, och lite för tidigt för att det skulle kännas värt att åka hem innan. Dessutom ville jag ju hinna med ett löppass. Tur då att det på min väg från jobbet till där vi skulle träffas, ligger både ett Sats och ett Sportlife, där jag kunde duscha – och själva springandet kan man ju bekant göra var som helst. Så jag drog iväg till Sportlife, dumpade grejerna i ett skåp, bytte om, och stack ut igen. Tanken var ett ganska lätt och kort pass, så det gjorde inte så mycket att jag inte riktigt visste vilken väg jag skulle ta. Jag börjar för övrigt förstå det där med återhämtningsjogg lite bättre nu – kroppen var fortfarande lite trött och stel efter söndagens långpass, men att röra på sig och få igång lite blodcirkulation kändes som en bra idé.

Tyvärr var väl inte mina ben helt med på noterna. Inte så att de var alltför trötta, men det gjorde ont i benhinnorna igen, och vaderna spände sig så pass att jag fick stanna till några gånger för att försöka stretcha ut. Antagligen var det inte så bra att större delen av rundan gick på asfalt, men att hitta mjukare underlag där det finns belysning är inte det lättaste… Efter dryga fem km var jag i alla fall tillbaka där jag startade, nöjd med att ändå ha kommit ut. Min ursprungliga plan var att köra en stund i stakmaskinen efteråt, men jag insåg att jag a) luktade ganska mycket svett (hej sunkiga underställströjor) och b) var alldeles för varmt klädd för såna aktiviteter (hej dubbla tights och sunkiga underställströjor). Istället hittade jag en undangömd hörna med pilatesbollar, kettlebells och annat skoj, så jag körde lite benböj och magövningar istället. Och när jag hade duschat var det i stort sett bara att knata över gatan och möta upp vänner och bekanta. Smidigt!

Som vanligt tog jag inga bilder själv, men så här ser i alla fall underbenssmärta ut, om man frågar Google:

Det här inlägget postades i löpning, träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

