Öppet spår 2012

Vi är fyra stycken kompisar som alla tänkt köra klassikern i år, och var uppe i Sälen tillsammans i helgen. När vi satt och pratade om Öppet spår efter loppet berättade en av dem hur han, när han började fatta att han faktiskt skulle klara det, insåg att ”fan, nu måste jag ju åka det där jäkla cykelloppet också!”. Själv tänkte jag, medan jag åkte och inte fattade hur jag skulle orka i mål, att ”fan, jag måste ju gå i mål så jag får cykla vättern!”. Det kan vara så olika det där…

Jag gick i mål, men det är inget jag är sugen på att göra om. 11:20 tog det, och jag är sjukt nöjd över att ändå ha tagit mig i mål, speciellt med tanke på att jag var väldigt nära att bryta i Evertsberg.

Så här skrev jag på Funbeat, när jag reggade träningspasset:

Vasaloppet Öppet spår – Söndag. Garmin dog efter 6,5 h, men så snabbt var jag tyvärr inte klar. Hade dåligt glid redan från början, och fick slita för varenda meter, men blev ändå omåkt. I Smågan fick jag hjälp att korta av fästzonen och skrapa bort lite valla, vilket hjälpte en del. Sen rullade jag på, via en hel del upplogade, isiga nedförsbackar med köbildning ovanför, samt saxbackar med djupt socker. Efter Risberg var jag slut, och hade så ont i nacken att jag trodde jag fått nackspärr. Passerade halva distansen på 5:40 och fattade verkligen inte hur jag skulle orka resten. Övervägde starkt att bryta i Evertsberg, men efter ett peppsamtal till Micke och en omvallning så åkte jag ändå vidare. Nedförsbackar (äntligen med glid!) och beslutet att ändå fortsätta gav mig lite ny energi, och jag var benhårt inställd på att gå i mål. Det var långt till Oxberg, men sen visste jag åtminstone vad som väntade, och sträckan började kännas hanterbar. Orkade inte diagonala ordentligt och kunde inte skjuta ifrån speciellt bra pga smärtande vrister, men så länge det inte var alltför mycket uppåt fungerade stakningen bra. I övrigt vet jag inte riktigt hur jag tog mig fram sista biten, men jag sa att jag skulle köra på pannben, och det gjorde jag. Spurt-stakade förbi ett par stycken på upploppet, och försökte fatta att jag faktiskt klarat det och gått i mål…

Öppet spår innan startI kylan och mörkret innan start…

Det här inlägget postades i klassikern, längdskidor, tävling/lopp. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Öppet spår 2012

  1. erikastenvall skriver:

    OH WOW! Heja! Grymt kört!

  2. Träningsglädje skriver:

    grymt kört! 9 mil är verkligen galet långt! tänkte på det när jag åkte 3 mil… strongt som fan!!!

  3. Catharina skriver:

    Heja och grattis till att du genomfört! Jag fick också sjukt ont i vristerna, lagom irriterande.

Kommentera

